Bursitis

Men spreekt van een bursitis als er een ontsteking is van een bursa, een slijmbeurs. Deze slijmbeurzen liggen verspreid rond het dijbeen. Het zijn kussentjes tussen het bot en de pezen en spieren die er voor zorgen dat er geen wrijving is tussen de twee.

Het belangrijkste symptoom is ook hier pijn. Deze is meestal aanwezig aan de buitenzijde van de heup. In het begin gaat het om een scherpe gelokaliseerde pijn, later kan deze uitstralen. ’s Nachts is de pijn erger dan overdag. Liggen op de zij is pijnlijk, net als rechtstaan na een tijdje gezeten te hebben.

Voorkomen

Bursitis komt vooral voor bij vrouwen van middelbare leeftijd. Het is minder gangbaar bij jongeren en bij mannen.
Repetitieve belastingen kan de aandoening uitlokken, net als een ongeval. Een verschil in beenlengte beïnvloedt de manier waarop u stapt en kan zo aanleiding geven tot een bursitis. Bij reumatoïde artritis is er een grotere kans op bursitis. Eerdere chirurgie rondom de heup en verkalkingen kunnen de bursa irriteren en bursitis veroorzaken.

Meestal volstaat het klinische onderzoek door de arts om de diagnose te stellen. Meestal wordt er wel een foto genomen om andere aandoeningen uit te sluiten. Bij twijfel kan een echografie of MRI scan uitgevoerd worden.

Meestal kan dit probleem zonder operatie verholpen worden. Uitlokkende bewegingen en activiteiten moeten vermeden worden. U kunt een periode een ontstekingsremmer voorgeschreven krijgen, zoals ibuprofen. IJs applicaties kunnen de ontsteking onderdrukken. Gebruik van krukken kan de bursa ontlasten. Kinesitherapie kan nuttig zijn. Een inspuiting met cortisone samen met wet lokale verdoving is vaak effectief en gebeurt in de consultatieruimte. Soms moet deze nog één of twee keer herhaald worden.

Wanneer ondanks deze maatregelen geen beterschap optreedt, kan een operatie overwogen worden. Hierbij wordt de bursa weggenomen. Meestal is dit een zeer effectieve methode om de pijn te verminderen.

Als u nog vragen heeft, kunt u die stellen aan Dr. Dujardin tijdens de raadpleging. U kunt een afspraak maken via het secretariaat orthopedie op het telefoonnummer 051/334 700.