Hielspoor / Fasciitis plantaris

Fasciitis plantaris is een ontsteking van de aanhechting van de voetzoolpees op het hielbeen.
Hielspoor wijst op een botaanwas op het hielbeen ter hoogte van de aanhechting van de voetzoolpees.
Fasciitis plantaris of voetzoolpeesontsteking kan voorkomen met of zonder de aanwezigheid van een hielspoor.

Oorzaken

Overbelasting, overgewicht of verkorting van de spieren aan de achterzijde van het been zijn de meest frequente oorzaken.

Pijn onderaan de hiel is de hoofdklacht. Deze pijn straalt soms uit over de voetzool. Het gaat meestal om een schietende en zeurende pijn, die meest uitgesproken is tijdens de eerste stappen ’s morgens of na een tijdje te hebben stilgezeten. De pijn kan dan wat gaan afnemen na een tijdje in beweging te zijn, maar neemt dan meestal terug toe na lang staan of stappen.

Conservatieve (niet-operatieve) behandeling

In het grootste deel van de gevallen kan een voetzoolpeesontsteking zonder operatie verholpen worden.

In eerste instantie worden hiertoe ontstekingsremmers, steunzolen en kinesitherapie voorgeschreven. De kinesitherapie dient vooral om u strekoefeningen te tonen waarmee de voetzoolpees, Achillespees en kuitspieren soepeler kunnen gemaakt worden.

Het is echter belangrijk dat u die oefeningen niet alleen samen met de kinesist maar ook thuis heel frequent uitvoert.

Soms kan een infiltratie met cortisone of bloedplaatjes of een shockwave therapie voorgesteld worden.

In 95% van de gevallen kan hiermee de ontsteking verholpen worden, echter mits flink wat geduld.

Heelkundige behandeling

In een kleine minderheid van de gevallen blijven de klachten ondanks langdurige conservatieve therapie toch bestaan.

Dan kan eventueel een ingreep voorgesteld worden waarbij de aanhechting van de voetzoolpees deels wordt losgesneden.

Revalidatie

Na de ingreep krijgt u een 3tal weken een gips zonder steunname, gevolgd door een loopgips gedurende nog eens een 3tal weken.