Hallux valgus

Een hallux valgus is een standafwijking van de grote teen (de hallux) waarbij deze niet meer mooi recht staat maar afwijkt naar de kleinere tenen toe.
Hierbij ontstaat dan een beenderige knobbel aan de binnenzijde van de grote teen. Dit wordt een bunion genoemd.

hallux valgus

bunion

Er zijn meerdere theorieën beschreven over het ontstaan van hallux valgus.

Factoren die zeker bijdragen aan de aandoening :

- familiale aanleg

- vrouwen meer dan mannen

- aangeboren afwijkingen

- na voetletsels

Er is onenigheid of smalle schoenen met hoge hakken de oorzaak van een hallux valgus zijn, of er vooral toe bijdragen dat de afwijking geleidelijk aan toeneemt.

Hallux valgus kan ook kaderen in een systeemaandoening zoals reumatoïde artritis.

• een knobbel aan de binnenzijde van de basis van de grote teen
  • roodheid en eventueel zwelling ter hoogte van de grote teen
  • eeltvorming waar grote teen tegen de 2de teen wrijft
  • continu of op en af gaande pijn ter hoogte van de grote teen
  • beperkte beweeglijkheid van de grote teen

Meest voorkomende klacht is moeite om schoenen te vinden die comfortabel zitten.

Door het dragen van te nauwe schoenen kunnen soms ook ontstekingen en zelfs wonden ontstaan.

Tevens kan het gebeuren dat niet zozeer de grote teen pijn doet maar meer de onderzijde van de kleine tenen. Dit komt omdat de scheve grote teen zijn werk niet meer doet en er zo meer druk op de kleinere tenen komt te liggen.

Conservatieve (niet-operatieve) behandeling

Zeker niet elke hallux valgus dient geopereerd te worden.

In eerste instantie kan geprobeerd worden om zonder operatie de klachten ter hoogte van de grote teen te verminderen.

Dit door :

• aanpassing van schoeisel : kiezen voor ruime, comfortabele, platte schoenen met een brede top
  • steunzolen : kunnen zorgen voor een goede verdeling van de druk in de voorvoet en kunnen ook afwijkingen ter hoogte van de achtervoet of enkel aanpakken, eventueel kan hierdoor de geleidelijke toename van de hallux valgus ook gestopt worden.
  • spalktherapie (silicone orthesen/nachtspalken): kan de hallux valgus stabiliseren maar meestal niet corrigeren, nachtspalken zijn vooral zinvol in de periode van de groei
  • ijsapplicaties en ontstekingsremmers kunnen helpen om de pijnklachten te verminderen

Heelkundige behandeling

Wanneer ondanks aanpassing van de schoenen er toch nog teveel klachten blijven bestaan, kan een ingreep aangewezen zijn.

De timing van een ingreep is dus vooral afhankelijk van de klachten van de patiënt. Een hallux valgus kan in principe altijd geopereerd worden. Het soort ingreep is echter afhankelijk van de ernst van de afwijking.

Meestal kan een ingreep uitgevoerd worden waarbij de teen wordt gerealigneerd (recht gezet) zonder dat het teen gewricht dient vast gezet te worden. Dit gebeurt dan door het bot te breken en te verschuiven (=osteotomie).

Wanneer de afwijking echter te uitgesproken is, of wanneer er al slijtage van het teengewricht is, kan er gekozen worden om de teen recht te zetten maar ook vast te zetten (=arthrodese).

Revalidatie

Na de operatie krijgt u een speciaal verband en ook een postoperatieve schoen gedurende 6 weken. Dit geeft het bot de tijd om te herstellen.

Meestal wordt ook een voorschrift voor thuisverpleging meegegeven om de wonde te verzorgen.

Het is heel belangrijk om tijdens de eerste weken de voet goed omhoog te leggen.

Hoe meer hoogstand, hoe minder zwelling, hoe minder pijn, en hoe beter de wonde en het bot kunnen genezen.

Belangrijk om te vermelden dat de voet toch enige maanden, soms zelfs tot een jaar nog gezwollen kan blijven.

Complicaties

Mogelijke complicaties zijn onder andere : wondproblemen, slechte botgenezing, blijvende pijn ter hoogte van het litteken, stijfheid of recidief (terugkomen van de afwijking).