Hallux rigidus

De term hallux rigidus duidt op een verstijving van het gewricht van de grote teen (de hallux). Hierdoor is de beweeglijkheid van de grote teen verminderd.
Vrouwen merken dit vooral doordat ze moeilijker hakken kunnen dragen.

Oorzaken

De verstijving van het gewricht is het gevolg van slijtage van het kraakbeen (artrose) van het gewricht van de grote teen.

Deze kraakbeenschade kan het gevolg zijn van een systeemaandoening (bijvoorbeeld jicht), maar kan ook het gevolg zijn van een vroeger letsel van de grote teen.

- verminderde beweeglijkheid van de grote teen

- moeite met hakken dragen

- startstijfheid, startpijn

- pijn bij langere afstanden stappen

- knobbels (osteofyten) aan bovenkant van de grote teen die pijn kunnen geven in schoenen

Conservatieve (niet-operatieve) behandeling

Ruime schoenen met een stijve zool kunnen het gewricht gaan ontlasten.

Ook steunzolen kunnen het gewricht beschermen en zo de pijn gaan wegnemen.

Eventueel kan ook een inspuiting (cortisone of gel) voorgesteld worden.

Ijsapplicaties en ontstekingsremmers kunnen ook helpen.

Heelkundige behandeling

Afhankelijk van de ernst van de aandoening kunnen verschillende ingrepen voorgesteld worden.

In een beginstadium kan voorgesteld worden om het gewricht ‘proper te maken’. Hierbij bedoeld men het verwijderen van de botaangroeiingen (osteofyten), de zogenaamde cheilectomie.

In een verder stadium dient het gewricht soms vastgezet of vervangen te worden.

Na het vastzetten van de grote teen kan men nog steeds normaal stappen, zonder manken. Ook lopen lukt meestal nog. Hoge hakken kunnen echter niet meer gedragen worden.

Revalidatie

Na de operatie krijgt u een speciaal verband en ook een postoperatieve schoen gedurende 6 weken. Dit geeft het bot de tijd om te herstellen.

Meestal wordt ook een voorschrift voor thuisverpleging meegegeven om de wonde te verzorgen.

Het is heel belangrijk om tijdens de eerste weken goed de voet goed omhoog te leggen.

Hoe meer hoogstand, hoe minder zwelling, hoe minder pijn, en hoe beter de wonde en het bot kunnen genezen.

Belangrijk om te vermelden dat de voet toch enige maanden, soms zelfs tot een jaar nog gezwollen kan blijven.