Enkelverstuiking / instabiliteit

Enkelverstuikingen komen heel vaak voor. Soms kunnen ze banaal zijn, maar soms kunnen ze toch leiden tot ernstige gevolgen op professioneel, sportief en sociaal vlak.
Het zijn letsels van de gewrichtsbanden van de enkel.
Er zijn verschillende gradaties van een enkelverstuiking.
Bij een milde verstuiking zijn de gewrichtsbanden meestal uitgerokken, maar niet gescheurd.
Bij meer ernstige verstuikingen is er wel sprake van gescheurde ligamenten. Dit kan dan leiden tot een duidelijke instabiliteit van de enkel.

Pijn, zwelling en soms ook bloeduitstorting aan de buitenkant van de enkel.

Soms kan er ook een duidelijke instabiliteit zijn van het enkelgewricht.

Behandeling is initieel bijna altijd conservatief (zonder operatie) met rust, ijs en hoogstand. Krukken kunnen ook aangewezen zijn.

Eventueel kan ook een steunverband of brace aangelegd worden. Of kan er een onderbeengips gegeven worden omwille van hevige pijnklachten.

Eens de enkel wat ontzwollen is en de pijn onder controle is, kan kinesitherapie met vooral stabiliserende en spierversterkende oefeningen opgestart worden.

Dit alles leidt meestal tot een volledig functioneel herstel.

Echter in sommige gevallen kan er een blijvende instabiliteit ontstaan en kan soms een operatie nodig zijn.

Verschillende ingrepen zijn mogelijk :

• een rechtstreeks herstel van de gewrichtsbanden
  • een herstel waarbij de gewrichtsbanden gereconstrueerd worden met een pees
  • een herstel waarbij de gewrichtsbanden worden opgenaaid en nadien verstevigd worden met een interne brace (een soort kunstligament).

Afhankelijk van het type herstel zal na de operatie een periode van gipsimmobilisatie nodig zijn, waarna de kinesietherapie kan beginnnen.