Blokkage van de elleboog

Elleboogblokkages kunnen ontstaan door verschillende oorzaken:
Gewrichtsmuizen (losliggende bot/kraakbeen stukjes)
o Vroeger trauma aan de elleboog door een breuk of ontwrichting
o Artrose van de elleboog door slijtage
o Osteochondritis dissecans: afsterven van een stukje bot bedekt met kraakbeen. Dit zien we vnl bij kinderen
o Synoviale chondromatosis: abnormale vorming van (verbenend) kraakbeen door het slijmvlies.
- Plica (verdikte gewrichtskapselplooi)

• uw elleboog blokkeert en u kan deze onmogelijk verder strekken.

• Soms gaat dit gepaard met een pijn of zwelling

• Ontstaat vaak uit het niets

• kan kortstondig zijn / voor langere periode aanhouden

om de onderliggende oorzaak van de blokkage te kennen, is meestal bijkomend technisch onderzoek aangewezen.

• RX is gemakkelijk en snel beschikbaar, maar is niet steeds afdoende.

• Een CT/MRI scan is nadien mogelijks nog aangewezen voor de verdere uitwerking van de problematiek.

Niet-operatieve behandeling

Een gewrichtsblokkage verdwijnt zelden uit zichzelf. Soms hebt u er weinig of geen last van omdat de blokkage in het ellebooggewricht niet op elk moment plaatsvindt. We adviseren alleen een operatie bij hinderlijke gewrichtsblokkage.

Operatieve behandeling

Bij hinderlijke blokkages, verwijderen we operatief de gewrichtsmuizen of de plica. Deze ingreep gebeurt via daghospitalisatie onder algemene verdoving, al of niet gecombineerd met locoregionale anesthesie.

Via een kijkoperatie (arthroscopie) verwijderen we de gewrichtsmuizen of behandelen we andere aandoeningen van het gewricht.

Mogelijke complicaties zoals infectie, wondprobleem, zenuwletsels, ... komen heel zelden voor (< 1%). Wel dient bij een elleboogoperatie rekening gehouden te worden met:

• een zekere mate van verstijving van de elleboog (1-5%)

• een zenuwletsel. Aangezien er drie zenuwen rond de elleboog lopen, lopen deze tijdens een operatie in gevaar. Een zenuwletsel komt niet vaak voor (1-5%) en is meestal van voorbijgaande aard.

Nazorg

Na de operatie leggen we de elleboog voor een periode van 24 uur in het gips. Dit geeft de elleboog de kans om te ontzwellen. Gezien de ingreep meestal onder dagziekenhuis wordt verricht, raden wij u aan de dag nadien de huisarts te contacteren voor verwijderen van het verband en het eerste wondnazicht. De elleboog mag nu in een fijn stretchverband gelaten wordenen u mag de elleboog op eigen ritme vrij gaan bewegen. Na een tweetal weken verwijderen we de hechtingen. Als de bewegingswinst te traag verloopt, behoort kinesitherapie tot de mogelijkheden. Deze wordt gestart in samenspraak met uw arts.