slijtage van het sleutelbeengewricht (AC artrose)

Het sleutelbeengewricht (AC-gewricht) is de verbinding tussen het uiteinde van het sleutelbeen (clavicula) en het uitsteeksel van het schouderblad (acromion), vandaar de afkorting AC = acromio claviculair gewricht. Het AC-gewricht is geen beweeglijk gewricht, het is eerder een “pseudogewricht”. Bij bewegingen van de bovenarm maakt het sleutelbeen hoogstens kleine rotatie bewegingen. Het gewrichtje is bekleed met een kraakbeen laag en heeft zelfs vaak een kleine meniscus.
Bij vorderende leeftijd, bij aantasting door vroegere sportletsels of ongevallen , kan er in dit gewrichtje slijtage optreden. Het kraakbeen verdunt, er groeien botaanwassen en het gewrichtje raakt ontstoken. We begint dus meestal met een ontsteking: AC-artritis, later kan het evolueren naar een gewrichtsvernauwing: AC-slijtage (artrose).

De pijn bij slijtage of ontsteking van het AC-gewricht lokaliseert zich typisch bovenop de schouder: top van de schouder. De pijn is aanwezig in rust, zelfs ‘s nacht maar neemt vaak toe bij bovenarmse bewegingen (ramen wassen, op een bord schrijven, poetsen…).

• Een ontstekingsremmer kan een eerste verbetering van de klachten. Neem deze producten niet te lang en allen bij erge pijn. Ze geven maagproblemen bij langdurig gebruik!
  • Een injectie met een cortisone preparaat kan de klachten langduriger verbeteren. We herhalen dit maximaal een 3 tal keer.

!!! De eerste dagen na de injectie kan de pijn soms hevig toenemen. Wees niet ongerust en neem dan enkele dagen een pijnstiller en leg afdoende ijs. Tevens is relatieve rust aanbevolen.

• Bij onafdoende langdurig comfort, kan een operatie aangewezen zijn.

AC-resectie: de operatie

De ingreep bestaat erin een klein gedeelte van het uiteinde van het sleutelbeen weg te nemen. Dit gebeurt onder verdoving via het dagziekenhuis.

• Dit doen we meestal met een kijkoperatie.
  • Als de botaanwassen te uitgebreid zijn, wordt soms een mini-open ingreep voorgesteld om het aangetaste deel van het sleutelbeenuiteinde te verwijderen.

Nazorg

• Na de operatie is er een relatief korte periode van rust.
  • Afhankelijk van de uitgebreidheid van de resectie, de geassocieerde problematiek en de intensiteit van de pijnklachten, mag de beweeglijkheid terug hernomen worden. Kinesitherapie volgens het order van de chirurg.
  • Zwaar hefwerk wordt de eerste 6 weken afgeraden.

Complicaties

Zoals bij elke operatie kan dit zijn:

• Infectie: de behandeling hiervoor is antibiotica. Soms kan het nodig zijn om een spoeling/ wonddebridement uit te voeren.
  • Nabloeding: deze stopt in meeste gevallen spontaan.
  • Zenuw- en bloedvatletsels: deze zijn gelukkig genoeg vrij zeldzaam

Meer specifiek bij deze ingreep:

Schouderstijfheid is soms aanwezig en vereist aldan een meer doorgedreven kinesitherapie. Soms kan een mobilisatie onder narcose nodig zijn of zelfs overwogen worden om een artroscopie te doen, waarbij het verlittekende kapsel dient losgemaakt te worden.

SOS: surgical outcome scores: Kwaliteitsopvolging

Patient Reported Outcome Measures (Proms) zijn eenvoudige vragenlijsten voor patiënten om de effectiviteit van uw medische behandeling te meten. Binnen ons ziekenhuis trachten wij de kwaliteit van zorg te optimaliseren. Excellente zorg verlenen is belangrijk, maar minstens even belangrijk is de kwaliteit van leven na uw ingreep. Dit betekent dat wij er alles aan willen doen om uw functioneel niveau zodanig te herstellen zodat u opnieuw zoveel mogelijk kunt wat u voor de ingreep allemaal deed (beroep, sport en hobby).

Gedurende de komende maanden wordt u een aantal keren gevraagd een digitale vragenlijst in te vullen. Dit gebeurt één keer voor de operatie en vervolgens ontvangt u een aantal keren na de operatie een vragenlijst thuis per e-mail. Check daarom regelmatig uw mailbox, ev ook bij ongewenste email.

Deze kwaliteitsopvolging is een essentieel onderdeel van uw behandeling en werd nauwgezet opgesteld om uw herstel maximaal te kunnen monitoren. Daarnaast kunnen wij met uw resultaten continu de kwaliteit van onze zorg verbeteren.