Osteotomie

Sommige mensen hebben slechts aan één kant van de knie kraakbeen slijtage of beginnende arthrose. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan als de botten van de knie niet goed gealigneerd zijn. Een X-been of een O-been kan er voor zorgen dat er aan één zijde van de knie meer belasting is. Hierdoor kan het kraakbeen in dit deel sneller afslijten. Bij een osteotomie wordt het been gekanteld zodat de druk op het beschadigde deel van de knie minder wordt. Hierdoor is er ook minder pijn en wordt de functie van de knie beter.

Voor- en nadelen

Voordelen:

• Bij een osteotomie van de knie wordt uw eigen knie bewaard. Het kan de nood voor een knieprothese jaren uitstellen. Na de operatie mag u in principe alles doen zoals voorheen, zelfs zwaar werk.

Nadelen:

• Het effect van de operatie is moeilijker te voorspellen in vergelijking met een knieprothese. Na de operatie mag u enkele weken niet op het been steunen, waardoor de revalidatie lang kan duren. In sommige gevallen maakt een osteotomie het plaatsen van een knieprothese later iets moeilijker.

Wie komt in aanmerking?

De beste resultaten worden bekomen bij actieve mensen met een gezond gewicht tussen 40 en 60 jaar oud. De pijn mag slecht aan één zijde van de knie aanwezig zijn. Er is best geen pijn aan de knieschijf. De pijn moet belastingsgebonden zijn. De knie moet volledig kunnen strekken en minstens 90 graden plooien. Patiënten met rheumatoide arthritis zijn geen goede kandidaten.

De operatie

Meestal wordt er een wig uit het scheenbeen gezaagd om zo van een O-been een licht X been te maken. Hierdoor zal de belasting van de binnenzijde van de knie naar de buitenzijde verplaatst worden.
Met maakt een onderscheid tussen een closing wedge osteotomie (dichtklap osteotomie) en een opening wedge osteotomie (openklap osteotomie). De chirurg kiest tussen de verschillende opties naargelang het resultaat dat bekomen moet worden.
De operatie duurt 1 à 2 uur.

Mogelijke complicaties

Bij iedere operatie zijn er complicaties mogelijk. De risico’s zijn klein. De bloedvaten of zenuwen kunnen beschadigd worden. Er is een kleine kans op infectie, stijfheid van de knie, flebitis en soms groeit het bot niet goed vast.

Als u nog vragen heeft, kunt u die stellen aan Dr. Dujardin tijdens de raadpleging. U kunt een afspraak maken via het secretariaat orthopedie op het telefoonnummer 051/334 700.