Iliotibiale band frictie syndroom

De iliotibiale band is een groot peesblad aan de buitenzijde van het bovenbeen en de knie. Bij het iliotibiale band frictie syndroom wrijft deze band over een knobbel aan de buitenzijde van de knie. Door deze frictie ontstaat er ontsteking van deze band met pijn als gevolg. Het komt vooral voor bij lopers of andere sporten waarbij veel gelopen wordt (zoals voetbal).

Er is vooral pijn aan de buitenzijde van de knie. De pijn begint na een tijdje te hebben gelopen. Vaak moet men hierdoor stoppen met sporten. Bij forse ontsteking is er ook pijn die aanhoudt na het lopen, of die aanwezig is bij het trappen af gaan.

Voorbeschikkende factoren

Sommige mensen hebben meer kans om ITB frictie te krijgen. Mensen die bijvoorbeeld een beenlengte verschil hebben, alsook mensen met O-benen of holvoeten en zij die de voet naar binnen draaien tijdens het lopen. Overbelasting en lopen in extreme omstandigheden is een uitlokkende factor, alsook het dragen van nauwe of versleten schoenen. Naar beneden lopen op een afhellende weg is eveneens voorbeschikkend.

De diagnose wordt in de eerste plaats gesteld door de patiënt klinisch te onderzoeken. Een foto en echografie kunnen de diagnose bevestigen.

In de eerste plaats moet getracht worden om de ontsteking weg te krijgen. Stretching van de iliotibiale band is belangrijk. IJs applicaties zijn aangewezen. Kinesitherapie met anti inflammatoire oefeningen en aanleren bi-articulaire stretching (ook de heup stretchen!) is nuttig. Dwarse fricties zijn niet aangewezen.

De schoenen moeten aangepast worden en eventueel moeten er steunzolen worden voorgeschreven. Een periode van rust is belangrijk als het om een overbelasting gaat.

Een infiltratie met een lage dosis cortisone kan in sommige gevallen de ontsteking wegnemen.

Wanneer dit alles onvoldoende zou zijn, kan men een operatie overwegen. Via een kleine incisie aan de buitenzijde van de knie wordt het ontstoken stukje pees weggenomen. Ook een slijmbeurs onder de pees wordt verwijderd. De ingreep kan via het dagziekenhuis gebeuren.

Als u nog vragen heeft, kunt u die stellen aan Dr. Dujardin tijdens de raadpleging. U kunt een afspraak maken via het secretariaat orthopedie op het telefoonnummer 051/334 700.